Hoppa till huvudinnehåll

Social engineering – olika typer av social manipulation

Social Engineering – social manipulation på svenska – är när en bedragare använder olika psykologiska metoder för att lura eller påverka dig att göra något du annars inte skulle ha gjort. Bedragarna spelar ofta på rädsla, nyfikenhet och förtroende. 

Närbild på en person som scrollar på sin mobil

Att bli utsatt för bedrägerier är obehagligt och kan bli jobbigt. Men ju mer du lär dig om hur det går till - desto bättre kan du skydda dig!

Vad är Social Engineering?

Du tror att du pratar med någon du känner, en myndighet eller ett välkänt företag. Men i stället är det en bedragare som försöker manipulera dig. Detta kallas Social Engineering eller social manipulation. Målet är oftast att få tag på pengar, personliga uppgifter eller annan känslig information. Några av de vanligaste typerna av Social Engineering är smishing, phishing, och vishing.

För din säkerhet.

Olika typer av Social Engineering

Smishing

Vid smishing – sms-fiske på svenska – försöker bedragarna lura dig med bluff-sms där du blir uppmanad att göra olika saker. Att förfalska avsändaren är tyvärr lätt för den som vet hur man gör, så var försiktig. Läs mer om smishing.

Phishing

Vid phishing – nätfiske på svenska – försöker bedragarna lura dig genom lockande budskap, via falska mejl eller webbplatser. De kan också använda sig av falska QR-koder och då kallas det quishing. Läs mer om phishing.

Vishing

Vid vishing – telefonbedrägeri på svenska – försöker bedragarna lura dig genom ringa dig och utge sig för att vara någon annan. Det är till exempel vanligt att bedragarna påstår sig ringa från en bank, ett välkänt företag, myndighet eller polis.

Lär dig mer om hur du kan skydda dig mot bedragarna.

3 vanliga varningstecken på bedrägerier

  • Oväntad kontakt

    Oväntade kontakter som ser ut att komma från välkända företag, myndigheter eller någon du känner är ett vanligt försök att lura dig. Bedragare använder falska avsändare för att skapa trovärdighet och övertyga dig. 

    Tips: Agera aldrig snabbt, ta dig tid, tänk efter och kontrollera avsändaren.

  • Det är bråttom

    Stress och rädsla är ett sätt att få dig att fatta ogenomtänkta beslut och göra det bedragaren vill, utan att tänka efter. Det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn eller att pengar är på väg att lämna ditt konto.

    Tips: Kontrollera alltid informationen du får. Använd ett telefonnummer som du själv sökt fram från tillförlitlig källa.

  • Det är för bra för att vara sant

    Ett sätt att försöka lura dig är att ge dig ett ”erbjudande du inte kan motstå”. Det kan vara ett investeringserbjudande som lovar stor och snabb avkastning, eller en flörtig kontakt på sociala medier. 

    Tips: Kolla alltid källan om något känns för bra för att vara sant. Fråga någon du litar på vad de tycker och tror om erbjudandet.

Var försiktig

Följ inte alla uppmaningar.

Om någon ber dig identifiera dig med till exempel Mobilt BankID, klicka på länkar, ladda ner program, lämna ifrån dig personliga uppgifter eller skicka pengar. Avsluta konversationen om du inte själv först tagit första kontakten.

Hjälp inte bedragarna att lyckas!

  • Vi som bank behöver inga uppgifter från dig för att spärra kort eller stoppa transaktioner, vid pågående bedrägeriförsök. Lämna¨aldrig ut personliga uppgifter!
  • Vi ber dig inte ringa upp oss eller klicka på länkar/bilagor om du inte är inloggad i internetbank eller vår app.
  • Tänk på att det inte går att koppla samtal mellan olika banker, myndigheter och företag. Ring oss på vårt nummer själv i stället.
Illustration av ett kriminellt nätverk. En skum person framför en dator med ett nätverk bakom sid. Framför ser man en skyddssymbol med ett utropstecken i.

Har du blivit utsatt?

Äldre man har ett allvarligt ansiktsuttryck när han pratar i mobilen
Senior having a serious conversation on the phone

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

Olika typer av bedrägerier

Lär dig mer om olika typer av bedrägerier, varningssignaler och hur du skyddar dig.

Företagets dator eller mobil?

Använde du företagets dator eller mobil när du drabbades?

Drabbades du av bedrägeriet när du använde företagsdatorn- eller mobilen? Då är det inte bara du som kan råka illa ut, utan även företaget: 

  • Företaget kan drabbas ekonomiskt.
  • Datorn eller telefonen kan bli förstörd eller låst.
  • Känslig företagsinformation kan gå förlorad.

Tänk på att:

  1. Kontakta banken omgående om pengar försvunnit.
  2. Meddela din arbetsgivare så att denne kan genomföra de åtgärder som behövs.
  3. Polisanmäl alltid direkt!